Pengembangan Media Pembelajaran Replika Sel Hewan dan Sel Tumbuhan di MA Negeri 10 Jombang
Abstract
The learning process for the structure and function of the animal and plant cells carried out at MA Negeri 10 Jombang only used learning media in the form of Power Point.The purpose of this study was to determinate the feasibility of the replica media of animal and plant cells being developed. The feasibility of the media was determinate through a validation test by a material expert, namely a class XI Biology teacher.This research was developed using the ADDIE development model with five steps, namely Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation, Analyze techniquewere carried out quantitatively obtained from thr result of questionnaires distributed to class XI students. The results of the materials expert validation test showed an evrage of 85% media feasibility data. And student responses showed an average 91%. Of the overall results can be saved. Purpose that the replica media of animal and plant cells are valid and appropriate to be used as learning media on the structure and function of animal and plant cells.
Proses pembelajaran materi struktur dan fungsi sel hewan dan tumbuhan yang dilakukan di MA Negeri 10 Jombang hanya menggunakan media pembelajaran berupa Power Point.Berdasarkan hasil analisis kebutuhan sebanyak 90% peserta didik tertarik dan setuju jika dikembangkan sebuah media pembelajaran replika sel hewan dan tumbuhan...Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui kelayakan media replika sel hewan dan tumbuhan yang sedang dikembangkan.Kelayakan media diketahui melalui uji validasi oleh ahli materi yakni guru mata pelajaran Biologi kelas XI.Penelitian ini dikembangkan dengan menggunakan model pengembangan ADDIE dengan lima langkah yaitu Analyze,Design,Development,Implementation,dan Evaluation .Teknik analisis data yang dilakukan secara kuantitatif yang didapat dari hasil angket yang disebarkan kepada peserta didik kelas XI.Hasil uji validasi ahli materi menunjukkan rata-rata data kelayakan media 85%.dan respon siswa menunjukkan rata-rata 91%. Dari keseluruhan hasil dapat disimpulkan bahwa media replika sel hewan dan tumbuhan valid dan layak digunakan sebagai media pembelajaran pada materi struktur dan fungsi sel hewan dan tumbuhan.