Faktor Minimnya Peminatan Siswa SMK Kreatif Hasbullah Melanjutkan Jenjang Pendidikan Ke Perguruan Tinggi

Authors

  • Achsanul Asyfa' Mochammad Al-Adhim Universitas KH. A. Wahab Hasbullah Jombang
  • M Dzikrul Hakim Al-Ghozali Universitas KH. A. Wahab Hasbullah Jombang

DOI:

https://doi.org/10.32764/joems.v6i4.983

Keywords:

Factor, student interest, career, education

Abstract

Education is a very important factor for students in determining their career because as time goes on, the higher the competition in the world of work, therefore with education students will find it easier to achieve their goals. The purpose of this research is to find out what factors influence students to tend to be less interested in continuing their education after graduating from Vocational High School. The focus of the research here is on class XI students at Hasbullah Creative Vocational School, because many students there choose to continue working rather than continue their education in higher education. This study uses a phenomenology qualitative method with direct data collection at the Hasbullah Creative Vocational School. The results of this study are family economic factors that make students prefer to work directly rather than continuing in higher education after graduating from Vocational High School.

References

Abdullah, I., & Gani, M. I. A. (2022). Analisis faktor penyebab kurangnya minat remaja terhadap pendidikan perguruan tinggi. Cetta J. Ilmu Pendidik. 5, 128–137. https://doi.org/10.37329/cetta.v5i2.1486
Arib, A. M., 2023. Wawancara kepala sekolah SMK kreatif hasbullah.
Asmiati, A., Sumardi, L., Ismail, M., Alqadri, B., (2022). Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Minat Melanjutkan Studi Anak Pada Masyarakat Nelayan di Desa Seruni Mumbul Kabupaten Lombok Timur. J. Ilm. Profesi Pendidik. 7, 786–793. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2c.645
Cindy, 2023. Wawancara dengan alumni SMK Kreatif Hasbullah.
Daulay, H. Y., & Putri, A.N., (2021). Faktor penyebab rendahnya minat remaja desa melanjutkan pendidikan diperguruan tinggi. Economic Education, Management, Social And Business. 2 (2) 2776 - 9534.
Dzikrul, H., & Didin, S. (2019). Strategi Sekolah Dalam Peningkatan Profesionalitas Guru Dalam Pembelajaran PAI di SMA 2 Darul ‘Ulum Jombang. Seminar Nasional Multidisiplin 2019, 2654-3184.
Fiky, A., (2023). Wawancara dengan alumni SMK Kreatif Hasbullah.
Lestari, M., Zakso, A., & Risma., A. (2019). Faktor-faktor penyebab rendahnya minat melanjutkan pendidikan ke perguruan tinggi (kasus pada remaja di desa sepadu).
Muhammad, O., 2023. Wawancara dengan alumni SMK Kreatif Hasbullah.
Nisa’, A.K., (2019). Peran guru dalam pendidikan karakter peserta didik di sdit ulul albab 01 purworejo. Education, 60(6), 215-221.
Rohman, A., Sabhayati, A. M., & Andi, F., Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(22) 2775-4855.
Rini, M. N., & Kpalet, P. (2021). Faktor-Faktor yang mempengaruhi kurangnya minat remaja untuk melanjutkan pendidikan ke perguruan tinggi di desa mahe kelan kecamatan waigete kabupaten sikka. Jurnal JUPEKN, 6(1). 23-28.
Sahibe, N., Munirah, M., (2021). Pendidikan karakter dalam lingkungan wanita karir. Jurnal Ilmiah Iqra'. 15, 210. https://doi.org/10.30984/jii.v15i2.1592
Setiawati, L., Sudira, P., (2015). Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar praktik kejuruan siswa smk program studi keahlian teknik komputer dan informatika. J. Pendidik. Vokasi 5, 325. https://doi.org/10.21831/jpv.v5i3.6487
Verianto, A., Suranata, K., Dharsana, I.K., (2014). Penerapan model perkembangan karir ginzberg dengan menggunakan teknik modeling untuk meningkatkan kesadaran karir pada siswa kelas x tkr3 smk negeri 3 singaraja 2, e-journal Undiksa Jurusan Bimbingan Konseling. 2(21).
Wijaya, S.A., Susilo, D.K., Sari, D.S.R., (2021). Faktor Penyebab Kurangnya Minat Anak Keluarga Nelayan Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi di Desa Puger Kulon Kecamatan Puger. J. Pendidik. Ekon. Undiksha 13, 422. https://doi.org/10.23887/jjpe.v13i2.42309
Wulandari, D., & Fauziah, N., (2019). Pengalaman remaja korban broken home (studi kualitatif fenomenologis). j. empati 8, 1–9. https://doi.org/10.14710/empati.2019.23567

Downloads

Published

25-08-2023

How to Cite

Al-Adhim, A. A. M., & Al-Ghozali, M. D. H. (2023). Faktor Minimnya Peminatan Siswa SMK Kreatif Hasbullah Melanjutkan Jenjang Pendidikan Ke Perguruan Tinggi. JoEMS (Journal of Education and Management Studies), 6(4), 8–13. https://doi.org/10.32764/joems.v6i4.983

Issue

Section

Articles