Implementasi Model Pembelajaran CORE ditinjau dari Prestasi Belajar Kognitif
DOI:
https://doi.org/10.32764/joems.v5i6.809Keywords:
CORE learning model, student achievement, cognitive, mathematicsAbstract
Problem related to low learning achievement are on of the problems that need to be solved through learning. One of the elements that affect the learning process is the application of the learning models. This research aims to determine whether the CORE learning model can improve mathematics (cognitive) learning achievement. The research methode used is quasi-experimental research with the type of Pre-Experimental Design type One Group Pretest-posttest design. Students of class VIII SMP AL Hikmah Balongrejo become the sample in this research. Data collection thecniques used interviews, valid questionnaires, and learning achievement tests. While the research instruments are pretest and posttest. The data analysis technique used validity test, reliability test, normality test, and paired sample t-test. The result of the study obtained a significant level of 0,000 < 0,05. So it can be concluded the CORE learning model (connecting, organizing, reflecting, extending) can improve learning achievement (cognitive) mathematics.
References
Izza, I. E. R., Irawati, T. N., & Ayubi, S. A. (2022). Penerapan Model Core untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Materi Balok Di MTs Miftahul Ulum. Jurnal Educazione : Jurnal Pendidikan, Pembelajaran Dan Bimbingan Dan Konseling, 10(1), 13–18.
Nasrulloh, M. F. (2017). Keefektifan Model Kooperatif Tipe TPS Dan NHT Ditinjau Dari Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas XI. EDUSCOPE: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran, Dan Teknologi, 3(1), 176–189.
Noor, T. (2018). RUMUSAN TUJUAN PENDIDIKAN NASIONAL Pasal 3 UNDANG-UNDANG SISTEM PENDIDIKAN NASIONAL NO 20 TAHUN 2003. Wahana Karya Ilmiah Pendidikan, 3(01), Article 01. https://journal.unsika.ac.id/index.php/pendidikan/article/view/1347
Purnomo, J. (2021). MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA DENGAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE CORE PADA SISWA KELAS XI MIPA 2 SMA NEGERI 1 BAURENO BOJONEGORO. Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M), 3(2), 149–160. https://doi.org/10.30762/factor_m.v3i2.3223
Rahmah, N. (2018). Hakikat Pendidikan Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v1i2.88
Sari, L. K., & Madio, S. S. (2021). Kesulitan Belajar Matematika Siswa Melalui Pembelajaran Jarak Jauh. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(3), 409–420. https://doi.org/10.31980/plusminus.v1i3.1458
Susriyati, D., & Yurida, S. (2019). Peningkatan hasil belajar pemecahan masalah matematika melalui model problem based learning berbasis karakter. 2, 9.
Syafi’i, A., Marfiyanto, T., & Rodiyah, S. K. (2018). STUDI TENTANG PRESTASI BELAJAR SISWA DALAM BERBAGAI ASPEK DAN FAKTOR YANG MEMPENGARUHI. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 115. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.114
Tohir, M. (2019). Hasil PISA Indonesia Tahun 2018 Turun Dibanding Tahun 2015. 2, 1–2. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/8Q9VY
Yudha, F. (2019). PERAN PENDIDIKAN MATEMATIKA DALAM MENINGKATKAN SUMBER DAYA MANUSIA GUNA MEMBANGUN MASYARAKAT ISLAM MODERN. Jurnal Pendidikan Matematika (JPM), 5(2), 87–94. https://doi.org/10.33474/jpm.v5i2.2725