Devlin, K. (2019). How technology has changed what it means to think
mathematically. In Interdisciplinary Perspectives on Math Cognition (pp.
53-78). Springer, Cham.
Edo, S. I. (2013). Menyelidiki Kesulitan Siswa Sekolah Menengah dalam Masalah Pemodelan PISA-Model Tingkat 5 Dan . Journal on Mathematics Education, 41-58
Edo, S., Hartono, Y., & Putri, R. (2014). Investigating Secondary School Students’ Difficulties in Modeling Problems PISA Model Level 5 And 6. IndoMS.J.M.E, 4(1), 41-58.
Fadhilah, L. F. (2020). ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL PISA KATEGORI FORMULATE. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 73-81
Fazzilah, E. E. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal PISA Konten Untertainty And Data. Jurnal Pendidikan Matematika, 1034-1043.
Johar, R. (2012). Domain Soal PISA untuk Literasi Matematika. Jurnal Peluang, 1, 30-41. Johar, R., & Zainabar. (2013). Student’s Performance On Shape and Space Task of PISA Question. Proceeding International Conference On Education, 449–454
OECD (2013). PISA 2012 assessment and analytical framework: Mathematics, reading, science, problem solving and financial literacy. Paris: OECD Publishing. doi:10.1787/9789264190511-en.
OECD (2014). PISA 2012 Result in Focus: What 15-years-olds know and what
they can do with what they know. Paris: OECD Publishing.
Oktaviana, Y. I. (2019). Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal PISA Kategori Formulate Pada Siswa Kelas VIII. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 400-407
Pratiwi, I. (2017). EFEK PROGRAM PISA TERHADAP KURIKULUM DI INDONESIA PISA EFFECT ON CURRICULUM IN INDONESIA. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 4, 51-71. doi:10.24832/jpnk.V4i1.1157.
Priyambodo, S. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta didik dengan Metode Pembelajaran Personalized System of Instruction. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP Garut, 5, 10-17.
Rahmah, N. (2013). Hakikat Pendidikan Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1-10.
Sasongko, T., Dafik, & Oktavianingtyas, E. (2016). Pengembangan Paket Soal Model PISA Konten Space and Shape untuk Mengetahui Level Literasi Matematika peserta didik SMP. Jurnal Edukasi, 27-32.
Satiti, W. S., & Verdianingsih, E. (2019). Penggunaan Scaffolding untuk Mengatasi Kesulitan Problem Solving Mahasiswa Calon Guru. JMPM: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 4(2), 113-127.https://doi.org/https://doi.org/10.26594/jmpm.v4i2.1680.
Satiti, W. S., & Wulandari, K. (2021). Students' Ability To Think Mathematically in Solving PISA Mathematics Problems Content Change and Relationship. MEJ (Mathematics Education Journal), 5(1).
SEAMEO-RECSAM. (2017). SEAMEO Basic Education Standards (SEA-BES):
Common Core Regional Learning Standards (CCRLS) in Mathematics and
Science. (D. D. Mangao, N. J. Ahmad, & M. Isoda, Eds.). Penang, Malaysia:
Unit Publikasi SEAMEORECSAM.
SEAMEO-RECSAM. (2017). SEAMEO Basic Education Standards (SEA-BES): Common Core Regional Learning Standards (CCRLS) in Mathematics and Science. (D. D. Mangao, N. J. Ahmad, & M. Isoda, Eds.). Penang, Malaysia: Unit Publikasi SEAMEORECSAM.
Stacey, K. (2015). The international assessment of mathematical literacy: PISA
2012 framework and items. In The 12th International Congress on
Mathematical Education (pp. 771–790). Springer, Cham.
Sugiyono, P. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.
Supriyanto, A., Mardiyana, & Subanti,S. (2014). Karakter Berpikir Matematis Peserta Didik SMP Majelis Tafsir Al-Qurán (MTA) Gemolong dalam Memecahkan Masalah Matematika Pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel (SPLDV) Ditinjau Dari Kemampuan Penalaran Peserta Didik dan Gender. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika. 2(10).10561068.http://jurnal.fkip.uns.ac.id.
Syafa’ah, A. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Cerita Bergambar Materi Pokok Konsep Pembagian dengan Pendekatan Inquiry Siswa Kelas III SDN Jatimulyo II Malang. Skripsi Tidak Diterbitkan. Malang: UIN Maulana Malik Ibrahim.
Thohir, M. (2019). Hasil PISA Indonesia Tahun 2018 Turun Dibanding Tahun 2015. doi:10.17605/OSF.IO/8Q9VY
Zulfah. (2019). ANALISIS KEMAMPUAN PESERTA DIDIK SMP DI BANGKINANG MELALUI PENYELESAIAN SOAL PISA 2015. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 350-362