Metode Tutor Sebaya Terhadap Hasil Belajar Kognitif Matematika Siswa Madrasah Aliyah Kelas X
Keywords:
peer tutor learning method; the results of learning cognitiveAbstract
This research as a purpose to understand the effect a peer tutor learning method about the results of learning cognitive math of students X class at main materialssystem of linear equation three variables. This research belong quantitative descriptive research. Subject of the research is student X class at MA Assulaimaniyyah Mojoagung Jombang as many as 30 students.The research has carried on only one category without a group of a comparison. The data collecting use question test and math results learning outcomes at other materials was learned by teacher at that school. That other materialsislinier equation and inequality a value of absolute one variables.The results of learning at other materials as a purpose to understand the first condition of student while results of learning cognitive math as a purpose to understanding change condition. Analysis of the data using t-test and a significance level of = 0,05. The results of data analysis using t-test obtained t = 6,743 and table = 2,045 at significance level of 5%.It means that there were significant peer tutoring methods to the result of learning cognitive math of student X class at materials system of linear equation three variables in MA Assulaimaniyyah.
References
2. Afifah, Nur. 2011. Strategi Pembelajaran Tutor Sebaya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matemaika Anak Berkesulitan Belajar Kelas III A SD Negeri Kepatihan Surakarta Tahun Pelajaran 2010/2011. Skripsi tidak diterbitkan. Surakarta: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret Surakarta.
3. Setiyaningsih, Titik. 2008. Efektivitas Metode Tutor Sebaya Terhadap Hasil Belajar Biologi pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 2 Sragen Tahun Ajaran 2006/2007. Surakarta: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Surakarta.
4. Arikunto, Suharsimi. 2010. Manajemen Penelitian. Jakarta: PT Rineka Cipta
5. Riduwan. 2005. Belajar Mudah Penelitian untuk Guru, Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.
6. Rachmiati, Tri. 2010. Penggunaan Model Pembelajaran Tutor Sebaya dalam Kelompok Kecil untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Akuntansi Siswa Kelas XI SMA Negeri 3 Surakarta. Surakarta: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret Surakarta.
7. Mahdi, M Mahdi. 2016. Pengembangan Bimbingan Kelompok dengan Metode Tutor Teman Sebaya untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII C Di SMP Negeri 2 Piyungan. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
8. Minanti, Ni Tengah Astri dkk. 2016. Komparasi Hasil Belajar Kimia Siswa SMA yang Dibelajarkan Menggunakan Metode Tutor Sebaya dan Metode Kerja Kelompok. Fakultas Matematika dan Ilmu Pendidikan Alam Universitas Pendidikan Ganesa.
9. Nirmala, Andini T. & Pratama, Aditya A. Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Surabaya: Prima Media.
10. Nuha, Ulin. 2016. Ragam Metodologi &Media Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Diva Press.