Pengembangan E-Booklet Berbasis Realistic Mathematics Education pada Materi Peluang untuk Kelas VIII

Authors

  • Wisnu Siwi Satiti Dosen Universitas KH. A. Wahab Hasbullah Jombang
  • Khusnul Khotimah Dosen, Universitas KH. A. Wahab Hasbullah Jombang
  • Imarotul Ariza Elchisby Mahasiswa, Universitas KH. A. Wahab Hasbullah Jombang
  • Faisol Hidayatulloh Dosen, Universitas KH. A. Wahab Hasbullah Jombang

DOI:

https://doi.org/10.32764/joems.v6i5.1065

Keywords:

e-booklet, Realistic Mathematics Education, Statistics, Probability

Abstract

Mathematical concepts cannot be separated from real context that we face daily. Therefore, mathematics classroom should involve application of mathematical concepts in solving real-life problems. However, this practices generally only prioritizes on process of mathematizing real-life problems into mathematical form. This makes students experience difficulties in understanding and applying mathematical concepts to real-life. One learning approach that facilitates the use of real-life contexts in learning is Realistic-Mathematics-Education (RME). Apart from that, learning can be assisted using learning media. Therefore, this study aims to develop learning media in the form of an electronic booklet (e-booklet) for learning probability at 8th grade. This study employs Research and Development method by applying ADDIE model. The results show that the E-Booklet received an expert assessment in the Very Valid category (87%). Meanwhile, the assessment on the media aspect obtained a score of 85.5% in the Very Valid category. The results of filling out the student response questionnaire obtained an average of 80.12% and were in the practical category. The N-Gain Pre-Test and Post-Test results show that the e-booklet obtains 82% which is in effective category. This shows that the e-booklet is effective in supporting students' understanding the mathematics concepts.

References

Abidin, Z. (2020). Efektifitas Pembelajaran Berbasis Masalah, Pembelajaran Berbasis Proyek Literasi, dan Pembelajaran Inkuiri dalam Meningkatkan Kemampuan Komeksi Matematis. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 37–52. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.10736
Anriani, N., & Hendrayana, A. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi Abad 21 untuk Guru Matematika (SMP/MTs) pada Materi Peluang.
Atika, I. N., & Malasari, P. N. (2022). Perancangan Media Pembelajaran Menggunakan Adobe Flash Profesional CS6 Berbasis Pendekatan Realistic Mathematics Education. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(3).
Fahrudin, A. G., Zuliana, E., & Bintoro, H. S. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika melalui Realistic Mathematic Education Berbantu Alat Peraga Bongpas. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 14–20. https://doi.org/10.24176/anargya.v1i1.2280
Fatmawati, D. P. (2020). Implementasi Media Booklet Timbul Berbasis Braile Materi Kenampakan Alam Provinsi Jawa Timur. Jurnal Skripta, 6(1). https://doi.org/10.31316/skripta.v6i1.931
Fendrik, M. (2019). Pengembangan Kemampuan Koneksi Matematis dan Habits Of Mind Pada Siswa.
Giantara, F., & Astuti, A. (2020). Kemampuan Guru Matematika Mempertahankan Substansi Materi Melalui Proses Pembelajaran Online. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 787–796. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.301
Hasan, F., Pomalato, S. W. Dj., & Uno, H. B. (2020). Pengaruh Pendekatan Realistic Mathematic Education (RME) terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau dari Motivasi Belajar. Jambura Journal of Mathematics Education, 1(1), 13–20. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v1i1.4547
Hodiyanto, H., Darma, Y., & Putra, S. R. S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Macromedia Flash Bermuatan Problem Posing terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), Article 2. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i2.652
Langi, S., Tulandi, D. A., & Umbo, S. I. (2022). Efektivitas Eksperimen Pada Pegas Menggunakan Aplikasi Phyphox Sebagai Media Pembelajaran. Charm Sains: Jurnal Pendidikan Fisika, 3(3), 53–58. https://doi.org/10.53682/charmsains.v3i3.221
Lestary, S. I., Ahmad, M., & Lubis, R. (2020). Upaya Peningktan Kemapuan Pemecahan Masalah Matematika di Sekolah Menengah Pertama Melalui Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik. 3(3).
Maulida, A. R., & Suyitno, H. (2019). Kemampuan Koneksi Matematis pada Pembelajaran CONINCON (Constructivism, Integratif and Contextual) untuk Mengatasi Kecemasan Siswa. 2.
Musyadad, V. F., Hanafiah, H., Tanjung, R., & Arifudin, O. (2022). Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Motivasi Kerja Guru dalam Membuat Perangkat Pembelajaran. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(6), 1936–1941. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i6.653
Nasution, D. H. S., & Yumni, H. A. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Materi Kecepatan Melalui Model RME.
Nurdyansyah, N., & nahdliyah, M. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Modul Ilmu Pengetahuan Alambagi Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. http://eprints.umsida.ac.id/1607/
Nurhayanti, H., Hendar, H., & Kusmawati, R. (2022). Model Realistic Mathematics Educationn dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Pada Materi Pecahan. Jurnal Tahsinia, 3(2), 156–166. https://doi.org/10.57171/jt.v3i2.334
Primasari, I. F. N. D., Zulela, Z., & Fahrurrozi, F. (2021). Model Mathematics Realistic Education (Rme) Pada Materi Pecahan Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1888–1899. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1115
Purnama, A., Wijaya, T. T., Dewi, S. N., & Zulfah, Z. (2020). Analisis Buku Siswa Matematika SMA dari Indonesia dan China Pada Materi Peluang dan Statistik. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 813–822. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.305
Satiti, W. S., Hidayati, A., & Zuhriawan, M. Q. (2023). Pengembangan LKPD berbasis inkuiri pada materi aritmatika sosial untuk peserta didik Kelas VII. PYTHAGORAS: JURNAL PROGRAM STUDI PENDIDIKAN MATEMATIKA, 12(1).
Soesilo, A., & Munthe, A. P. (2020). Pengembangan Buku Teks Matematika Kelas 8 Dengan Model ADDIE. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(3), 231–243. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i3.p231-243
Sohilait, E. (2021). Pembelajaran Matematika Realistik [Preprint]. Open Science Framework. https://doi.org/10.31219/osf.io/8ut59
Suhada, I. I., & Rabbani, S. (2020). Pembelajaran Model Pada Kemampuan Pemecahan Masalah Materi Pecahan Siswa Kelas 3 SD. 03(05).

Downloads

Published

30-10-2023

How to Cite

Satiti, W. S., Khotimah, K., Elchisby, I. A., & Hidayatulloh, F. (2023). Pengembangan E-Booklet Berbasis Realistic Mathematics Education pada Materi Peluang untuk Kelas VIII. JoEMS (Journal of Education and Management Studies), 6(5), 64–72. https://doi.org/10.32764/joems.v6i5.1065

Issue

Section

Articles