Ananta, T., Zaenuri, Z., & Mariani, S. (2021). Analysis of Van Hiele’s Geometry Thinking Ability in the 5E Learning Cycle Model with Ethnomatematics Nuances in terms of Student Self- efficacy. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 11(15), 200–205.
Badjeber, R., & Purwaningrum, J. P. (2018). Pengembangan Higher Order thinking Skills dalam pembelajaran matematika di SMP. Guru Tua: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1), 36-43.
Hamdani, R. H., & Islam, S. (2019). Inovasi Strategi Pembelajaran Inkuiri dalam Pembelajaran. PALAPA, 7(1), 30–49.
Hamidah, N., Haryani, S., & Wardani, S. (2018). Efektivitas lembar kerja peserta didik berbasis inkuiri terbimbing untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 12(2).
Harahap, A. Y. A., & Pratiwi, A. (2020). MENINGKATKAN KREATIVITAS MATEMATIKA SISWA DENGAN STRATEGI PEMBELAJARAN INKUIRI. Jurnal Tematik, 10(3), 151-159.
Hasibuan, E. K. (2018). Analisis kesulitan belajar matematika siswa pada pokok bahasan bangun ruang sisi datar di smp negeri 12 bandung. AXIOM: Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 7(1).
Khasinah, S. (2021). Discovery Learning: Definisi, Sintaksis, Keunggulan, dan Kelemahan. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(3). 52-62.
Kristyowati, R. (2018). Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) IPA Sekolah Dasar Berorientasi Lingkungan. Prosiding Seminar Dan Diskusi Pendidikan Dasar.
Linda, L., Bernard, M., & Fitriani, N. (2020). Analisis Kesulitan Siswa SMP Kelas VIII pada Materi Segiempat dan Segitiga Berdasarkan Tahapan Berpikir Van Hiele. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 4(2), 233-242.
Lintuman, A., & Wijaya, A. (2020). Keefektifan model pembelajaran berbasis inkuiri ditinjau dari prestasi belajar dan kepercayaan diri dalam belajar matematika siswa SMP. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 7(1), 13-23.
Mc, Y. L., Marsitin, R., & Fayeldi, T. (2019). Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Inkuiri Terbimbing Dengan Media Manipulatif Dalam Pembelajaran Matematika. RAINSTEK: Jurnal Terapan Sains & Teknologi, 1(3), 84-91.
Patac, A. V., Patac, L. P., & Crispo, N. E. (2022). Students ’ understanding of a geometric theorem : A case of grade 9 problem posing. 7(2), 105–115. https://doi.org/10.23917/jramathedu.v7i2.16394.
Radyuli, P., Sefriani, R., & Qomariah, N. (2019). Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan.
Rahmah, R., Ikashaum, F., & Cahyo, E. D. (2021). Pemahaman Konsep Dan Perspektif Siswa Terhadap Geometri. Linear: Journal of Mathematics Education, 135-143.
Riera, E., Utami, A. D., & Darmawan, P. (2022). Profil level penalaran geometris siswa SMP dalam menyelesaikan soal geometri berdasarkan Teori Van Hiele. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika, 6(1), 22-28.
Riera, E., Utami, A. D., & Darmawan, P. (2022). Profil level penalaran geometris siswa SMP dalam menyelesaikan soal geometri berdasarkan Teori Van Hiele. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika, 6(1), 22-28.
Sadiyyah, R., Gustiana, M., Panuluh, S. D., & Sugiarni, R. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) dengan pendekatan inkuiri terbimbing berbasis mobile learning untuk mengoptimalkan kemampuan berpikir kritis matematis. Prisma, 8(1), 80-95.
Safitri, W. L., Darma, Y., & Haryadi, R. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran dengan Metode Inkuiri terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dalam Materi Segi Empat dan Segitiga Siswa SMP. Numeracy, 8(1), 25-40.
Satiti, W. S., & Verdianingsih, E. (2019). Penggunaan scaffolding untuk mengatasi kesulitan problem solving mahasiswa calon guru. JMPM: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 4(2), 113-127.
Satiti, W. S., & Verdianingsih, E. (2019). Penggunaan scaffolding untuk mengatasi kesulitan problem solving mahasiswa calon guru. JMPM: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 4(2), 113-127.
Sholihah, S. Z., & Afriansyah, E. A. (2017). Analisis kesulitan siswa dalam proses pemecahan masalah geometri berdasarkan tahapan berpikir Van Hiele. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 287-298.
Stacey, K. (2015). The international assessment of mathematical literacy: PISA
2012 framework and items. In The 12th International Congress on
Mathematical Education (pp. 771–790). Springer, Cham.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D. Jakarta: Alfabeta.
Syafa’ah, A. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Cerita Bergambar Materi Pokok Konsep Pembagian dengan Pendekatan Inquiry Siswa Kelas III SDN Jatimulyo II Malang. Skripsi Tidak Diterbitkan. Malang: UIN Maulana Malik Ibrahim.
Tobing, H. E. L., Somakim, S., & Susanti, E. (2021). Development of E-Module Based on HOTS Questions on Distance Material for High School Students. Jurnal Pendidikan Matematika, 16(1), 1–14.
Yetti, I., & Afriyani, D. (2021). Validasi Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Pendekatan Metaphorical Thinking untuk Kemampuan Pemahaman Matematis Peserta Didik di kelas VIII SMP. Edusainstika: Jurnal Pembelajaran MIPA, 2(1), 33-38.
Yudianto, E., Sunardi, Sugiarti, T., Susanto, Suharto, & Trapsilasiwi, D. (2018). The identification of van Hiele level students on the topic of space analytic geometry. Journal of Physics: Conference Series, 983(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/983/1/012078.
Yulia, Y. (2019). Analisis Pemahaman Siswa terhadap Konsep Segiempat. EQUALS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(1), 23-33.
- Abstract viewed - 777 times
- PDF downloaded - 450 times
Affiliations
Wisnu Siwi Satiti
Dosen Universitas KH. A. Wahab Hasbullah Jombang
Roziqul Lina Virdella
Mahasiswa Universitas KH. A. Wahab Hasbullah Jombang
Faisol Hidayatulloh
Dosen Universitas KH. A. Wahab Hasbullah Jombang
How to Cite
Lembar Kerja Berbasis Inkuiri untuk Pembelajaran Matematika Materi Segiempat Kelas VII MTs
Abstract
Students’understanding of mathematical concepts is important to be aquired, due to the use of mathematical concepts is variety of context in everyday life. One of the mathematical material that is widely used in real life is concept of Geometry: Quadrilaterals. However, based on the results of several previous studies and facts in the field, it shows that many students experience difficulties in the Quadrilaterals material. Therefore, in this study, teaching materials are developed to support learning. In this study, inquiry-based worksheets are developed on quadrilaterals for class VII students of SMP/MTs. This study is a development research by applying the ADDIE model. Based on the results of expert reviews, namely mathematics education lecturers and mathematics teachers, an average of 94% was obtained and meets the "Valid" criteria. LKPD obtained an assessment result of 88.46% which meets the "Practical" criteria. The results of implementing LKPD in learning obtained an average learning result of 83.5., of which 86.66% of students score above the KKM and only 13.34% of students score below the KKM. This shows that the use of inquiry-based worksheets can help students learn quadrilateral material.