Penerapan Kelas Virtual Sevima Edlink untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dengan Pendekatan Saintifik

Authors

  • Khusnul Khotimah Universitas KH. A. Wahab Hasbullah
  • Lailatul Maghfiroh Universitas KH. A. Wahab Hasbullah

DOI:

https://doi.org/10.32764/joems.v5i1.638

Keywords:

Sevima Edlink, Mathematical Problem Solving, Scientific Approach

Abstract

This study aims to determine whether there is an increase in students' mathematical problem solving skills using a scientific approach to the virtual class Sevima Delink. This research was carried out in class XI MA Superior Wahab Chasulloh Jombang. The samples of this study were students of class XI IIA-1 as a control class by getting learning without using a virtual class Sevima edlink and students of class XI MIPA-1 as an experimental class with learning using a virtual class Sevima edlink. The research method used is quantitative research with the type of experimental research method quasi-experimental design. Data was collected by giving tests in the form of pretest and posttest. The results of the study show that learning with the virtual class Sevima is more edlinked with a scientific approach is more effective in improving mathematical problem solving skills compared to conventional learning.

References

Budi, E. N. (2017). Penerapan pembelajaran virtual class pada materi teks eksplanasi untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar Bahasa Indonesia siswa kelas XI IPS 2 SMA 1 Kudus tahun 2017. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 27(2), 62-75.
Fatmawati, B. A. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Saintifik. JPT: Jurnal Pendidikan Tematik, 2(2), 232-239.
Lita, L., & Mardiyah, A. (2016). Perancangan Lembar Kerja Matematika Dasar Pada Materi Limit, Turunan, Dan Integral Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Pelangi, 8(2).
Magfiroh, M., Khotimah, K., & Satiti, W. S. (2021). Pengaruh Model Discovery Learning Berbasis Saintifik Pada Materi Garis Dan Sudut Terhadap Hasil Belajar Dan Kreativitas Peserta Didik Kelas VII SMP/MTS. Ed-Humanistics: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 787-792.
Nasrulloh, M. F., & Umardiyah, F. (2020). Penerapan Problem Based Learning Ditinjau Dari Prestasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika Mata Kuliah Statistika Probabilitas. EDUSCOPE, 05(02), 10–17.
Novandini, C. D., & Luta, M. W. (2018, February). Pemanfaatan Kelas Virtual Sevima Edlink Untuk Memotivasi Mahasiswa Pendidikan Matematika Semester 1 Matakuliah Aljabar & Trigonometri. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia. 393-399. https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/etnomatnesia/article/view/2353
Putri, F. S., Satiti, W. S., & Rohmah, H. (2019). Penerapan Problem Based Learning Pada Materi Pertidaksamaan Rasional Pada Siswa Kelas X MA. Exact Papers in Compilation, 1(4), 161–166.
Qomariyah, N. T., Nasrulloh, M. F., & Lilawati, E. (2020). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Pada Materi Sistem Persamaan Linier Tiga Variabel Bagi Siswa Kelas X MIA Ma-Nizhamiyah Ploso. EDUSCOPE, 06(02), 7–12.
Rosanti, A. (2020). Kemampuan Berpikir Ktitis Matematis Peserta Didik Dengan Menggunakan E-Learning Berbantuan Aplikasi Sevima Edlink Pada Materi Prisma Dan Limas Di Kelas Viii Mtsn 1 Buleleng. Journal of Chemical Information and Modeling, 43(1), 1–165.
Sa'diyah, H. (2018). Analisis Kebutuhan Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah.Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia.203-208. https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/etnomatnesia/article/view/2315

Downloads

Published

15-02-2022

How to Cite

Khotimah, K., & Maghfiroh, L. (2022). Penerapan Kelas Virtual Sevima Edlink untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dengan Pendekatan Saintifik. JoEMS (Journal of Education and Management Studies), 5(1), 17–21. https://doi.org/10.32764/joems.v5i1.638

Issue

Section

Articles